دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ -
پروژه ارزیابی آزمایشهای غیرمخرب در تعیین دانسیته روسازی
دانسیته راه بالاخص روسازی، از مهمترین متغیرها در کنترل کیفیت عملیات راهسازی می باشد.روشهای موجود تعیین تراکم لایههای روسازی با استفاده از مغزه گیری و اندازهگیری دانسیته مغزه های گرفته شده است که دارای معایبی از قبیل آسیبرساندن به بافت روسازی، هزینه زیاد، عدم تکرار پذیری در یک نقطه خاص و ناتوانی در پایش دانسیته در یک محل ثابت و زمانبری زیاد میباشد. وجود معایب فوق سبب افزایش زمان اجرا و هزینههای یک پروژه شده و در نهایت از بازدهی فعالیتهای راهسازی میکاهد. همین امر سبب شده که در چند دهه اخیر مراکز تحقیقاتی به دنبال روشهایی برای رفع این معایب باشند این روشها باید علاوه بر هزینه کم، قابلیت تکرارپذیری و غیرمخرب بودن دارای امکان استفاده راحت توسط کاربر نیز باشند. دو روش غیرمخرب هستهای و غیرهستهای بمنظور جایگزینی تستهای مخرب تعیین چگالی معرفی شدهاند که هریک دارای مزایا و معایبی نسبت به دیگری است. هدف نهایی در این تحقیق، ضمن بررسی انواع روشهای تعیین چگالی اعم از مخرب و غیرمخرب، ارزیابی آزمایشهای غیرمخرب در تعیین دانسیته روسازی شامل تعیین میزان دقت و بررسی اجرایی نمودن روشهای غیرمخرب تعیین دانسیته لایههای روسازی، ارائه روش مناسب غیرمخرب برای تعیین دانسیته لایههای و ارتقاء روش های کنترل کیفیت دانسیته لایههای روسازی میباشد.